Motorul locomotivelor Diesel


Locomotivele Diesel sunt modele de locomotive al caror principal mijloc de deplasare este asigurat de motorul Diesel, sistem inventat de Dr. Rudolph Diesel. Au fost elaborate mai multe tipuri de locomotive, diferenta fiind in principal mijloacele prin care puterea dezvoltata de motor este transmisa la rotile de tractiune.

 

Dr. Rudolf Diesel a patentat primul motor cu aprindere prin compresie, iar in1892, s-a luat in considerare si aplicarea sa pentru caile ferate. Progresul in aceasta directia a fost relativ incet din cauza raportului foarte scazut intre putere si greutate ale primelor motoare construite.
Imbunatatirile constante in proiectarea motorului Diesel (mult dezvoltat de Sulzer Ltd. din Elvetia, cu care Dr. Diesel a fost asociat pentru un timp), a redus treptat dimensiunea fizica a acestuia si a imbunatatit raportul putere-greutate pana la un punct la care acesta putea fi montat intr-o locomotiva. Odata ce conceptul „diesel-electric” a fost acceptat, ritmul de dezvoltare s-a accelerat si astfel prin anul 1925 un numar mic de locomotive Diesel de 600 cai putere se aflau in serviciu in Statele Unite. In 1930, Armstrong Whitworth adin Marea Britanie a livrat doua locomotive de 1200 CP, folosind motoare proiectate de Sulzer, companiei „Buenos Aires Great Southern Railway” din Argentina.
Pe la mijlocul anilor 50, odata cu redresarea economica dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, productia de serie de locomotive Diesel a inceput in multe tari, locomotiva Diesel fiind pe cale de a deveni tipul predominant de locomotiva in multe tari si regiuni, oferind o mai mare flexibilitate si performanta decat locomotivele cu abur. In prezent, aproape toate locomotivele Diesel sunt diesel-electrice; cele de tip diesel-hidraulic fiind utilizate pe scara larga intre anii 1950 si 1970.

 

Primele locomotive Diesel din afara Statelor Unite
In 1935, Krauss-Maffei, MAN si Voith au construit prima locomotiva diesel-hidraulica (V140) in Germania. Deoarece caile ferate germane (DR) a fost foarte multumite de performantele locomotivei diesel-hidraulica, aceasta a fost produsa in serie mare. In 1945 un lot de 30 de locomotive diesel-electrice Baldwin, Baldwin 0-6-6-0 1000, a fost livrat din Statele Unite catre caile ferate ale Uniunii Sovietice, desi prima locomotiva ruseasca diesel-electrica (proiectata de o echipa condusa de Yuri Lomonosov) a fost semnalata ca ar fi intrat in serviciu in 1924.

Click aici - Secventa animata motor Diesel

 


ZONA3D.RO

Avantajele locomotivelor Diesel
Motoarele Diesel au eclipsat incet pe cele actionate cu abur. Pe masura ce eficienta productiei si cea operationala a crescut, ele au devenit astfel mai ieftin de procurat si de intretinut. In timp ce costurile initiale ale motoarelor Diesel au fost mari, locomotivele cu abur trebuiau adaptate pentru rutele feroviare specifice, ca atare, economii pe scara larga erau greu de atins. Locomotivele Diesel ofera avantaje semnificative de exploatare in comparatie cu locomotivele cu abur. Acestea pot fi operate in conditii de siguranta de catre o singura persoana, mediul de operare fiind mai atractiv si mai silentios, fara murdaria si caldura degajate, impedimente care care survin inevitabil in exploatarea locomotivelor cu abur. Locomotivele Diesel pot fi manevrate simultan de catre un singur echipaj in alcatuirea unui singur tren, ceva imposibil de realizat in cazul locomotivelor cu abur. Acest lucru a adus o mai mare eficienta pentru operatorul de cale ferata.
Motoarele Diesel pot fi pornite si oprite aproape instantaneu, ceea ce inseamna ca nu suporta niciun cost atunci cand nu sunt utilizate. Prin comparatie, locomotivele cu abur necesita intretinere intensiva, ungere si curatare inainte, in timpul si dupa utilizare. Pregatirea si pornirea locomotivelor cu abur pentru utilizarea de la „rece” poate dura mai multe ore. Mai mult, costurile de intretinere si de functionare ale locomotivelor cu abur au fost mult mai mari decat la omologii Diesel. Costurile anuale de intretinere pentru masinile cu abur reprezinta 25% din pretul initial de achizitie. Locomotivele cu abur necesita, de asemenea, cantitati mari de carbune si de apa, fapt care ridica costurile de exploatare. Studiile teoretice Diesel au demonstrat eficienta potentiala a unui motor evaluata la 36% (prin comparatie cele cu abur au eficienta de aprox 6-10%);un prototip din 1897 cu un cilindru a fost operat la o eficienta remarcabila de 26%.
Astfel, pe la mijlocul anilor 60, locomotivele Diesel inlocuisera cu succes locomotivele cu abur, acolo unde solutia tractiunii electrice nu era inca in uz.

ZONA3D.RO


Muzeul Cailor Ferate

www.muzeulcailorferate.ro

Aprilie 2012