zona3d.ro

PANTHER

Panzerkampfwagen V Panther - Sd.Kfz. 171


zona3d.ro

Tip: Tanc mediu

Origine: Germania Nazista

Serviciu militar: 1943-1945

Designer: MAN AG

Cost per unitate: 117,100 Reichsmark

Unitati construite: aprox 6000

Greutate: 44.8 tone

Lungime: 6.87m (8.66m lungimea tunului inclusa)

Latime: 3.27m (3.42m placi laterale incluse)

Inaltime: 2.99m

Echipaj: 5

Armament principal: 1 × 7.5 cm KwK 42 L/70 – 79 proiectile

Armament secundar: 2x 7.92mm Maschinengewehr 34 - 5100 proiectile

Motor: Maybach HL230 P30 (V-12 benzina)

Viteza: 55 km/h primele modele, 46km/h ulterior

 

 

 

 

 


 

Panther este denumirea populara data unui tanc de marime medie, produs de Germania nazista in cel de-al Doilea Razboi Mondial, care a fost folosit incepand cu mijlocul anului 1942 si sfarsind cu 1945 in teatrul de operatiune european. Initial a fost conceput ca un oponent direct al modelului T-34 sovietic si totodata ca loctiitor pentru Panzer III si Panzer IV, cu toate ca nu a inlocuit niciodata complet modelul Panzer IV. Modelul Panther a fost utilizat in tandem cu modelul Tiger pana la sfarsitul razboiului. Combinatiile exceptionale oferite de calibrul armei principale, mobilitatea si protectia oferite de blindaj, au condus la impunerea unui nou standard al designului de tancuri medii, atat pana la sfarsitul razboiului, cat si in perioada imediat urmatoare.

Pana in anul 1944 acest model a fost denumit Panzerkampfwagen V Panther, cu numarul de inventar Sd.Kfz. 171. Pe data de 27 februarie 1944, Hitler personal a ordonat inlaturarea numeralului roman V din denumirea acestuia.

Modelul Panther a fost inca de la inceput un compromis al cerintelor momentului. In timp ce impartea aceleasi caracteristici ale motorului modelului Tiger, Pantherul avea un blindaj mai gros in partea frontala, acesta beneficiind si de un unghi de inclinatie al blindajului, imbunatatind astfel grosimea efectiva a acestuia, avea o greutate mai redusa si astfel putea atinge viteze mai mari si se putea deplasa mai bine pe teren accidentat decat modelele Tiger, aspectele defavorabile fiind blindajul slab pe laterale si calibrul de 75mm fata de cel de 88mm al Tigerului.

 

zona3d.ro

 

Design

La momentul introducerii in teatrul de operatiune a modelului sovietic T-34, acesta a surclasat modelul german Panzer III si Panzer IV. La insistentele generalului Heinz Guderian, o comisie speciala a fost desemnata sa evalueze modelul sovietic T-34. Comisia a sintetizat urmatoarele caracteristici importante pentru urmatorul model german care ar fi urmat sa fie produs: inclinatia blindajului care devia proiectilele si crestea fiabilitatea acestuia pastrand aceeasi grosime, latimea senilelor care ofereau mobilitate pe un teren mai moale si calibrul de 75mm al tunului. Companiile Daimler Benz si Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg AG (MAN) au fost insarcinate sa proiecteze un nou model de tanc, cu o greutate de 30-35 tone, desemnat Vk30.02, pana la sfarsitul lui aprilie 1942 (aparent inaintea zilei de nastere a lui Hitler).

 

zona3d.ro

 

Conceptul celor de la Daimler Benz a condus la o solutie similara cu cea a modelului T-34, turela era mai mica decat cea proiectata de MAN, inelul turelei deasemenea mai mic, tractiunea era pe spate si turela gazduia un echipaj de trei. Mai tarziu cand s-a optat pentru introducerea armei de 75mm, planurile celor de la Daimler Benz au fost abandonate deoarece dimensiunea redusa a turelei implica inlaturarea unui membru al echipajului din turela.

Designul MAN era o abordare mai apropiata a scolii germane de productie de armament, cu transmisia si tractiunea pe fata, cu o turela pozitionata central, motor pe benzina si suspensia asigurata de 8 bare de torsiune, o caroserie mai lata si rotile de rulaj suprapuse si dispuse intercalat. Cele doua proiecte au fost analizate in 1942, si cu toate ca proiectul realizat de Daimler Benz parea cel castigator, acesta s-a dovedit ca fiind mai greu de implementat deoarece turela necesita o linie de productie complet noua, intarziind astfel productia de serie a noului model de tanc.

 

zona3d.ro

 

Productia

Tancurile produse de uzinele Man au fost de aproximativ 250 unitati pe luna, aceasta cifra a atins un maxim de aproximativ 600 unitati pe luna la inceputul anului 1943. Aceste cifre au fost insa un maxim de neatins mai tarziu de productia germana de armament, toate s-au datorat bombardamentelor efectuate de Aliati. Productia media a anului 1943 a fost de 148 unitati pe luna, in anul 1944 a fost de 315 unitati (3777 unitati construite in acel an). La sfarsitul lui martie 1945 fusesera construite peste 6000 de unitati in total, cu un efectiv de 2304 disponibile pe front la 1 septembrie 1944 si totodata un numar de 692 unitati pierdute in aceeasi luna.

Bombardamentele Aliatilor au fost directionate initial pentru obtinerea unui blocaj al productiei tancurilor Panther si Tiger, prin distrugerea uzinelor care produceau motoarele Maybach. Bombardamentul din seara 27-28 aprilie 1944 a condus la incetarea productiei pe o perioada de cinci luni. Cu toate dificultatile intampinate de industria de armament german, modelul Panther a fost cel de-al treilea model de blindat produs pe timpul razboiului, dupa modelul Sturmgeschutz III cu 9408 unitati si modelul Panzer IV cu 8298 unitati.

 

zona3d.ro

 

Costuri

Sursele sustin ca modelul Panther s-ar fi produs cu suma de 117,100 Reichmarks, prin comparatie 82,500 RM pentru StuG III, 96,163 pentru Panzer III, 103,462 RM pentru Panzer IV si 250,800 RM pentru Tiger I.

 

Caracteristici de proiectare

Pantherul avea un echipaj alcatuit din cinci membri. Greutatea modelului produs la scara a fost crescuta de la 35 tone la 45 tone dupa ce Hitler personal a revizuit planurile si a insistat ca grosimea blindajului frontal sa fie crescuta astfel: placa frontala a fost crescuta de la 60mm la 80mm, placa frontala a turelei a fost crescuta de la 80mm la 100mm. Modelul a fost in mod intentionat grabit sa fie dispus pe teatrele de operatiune pentru a-si dovedi fiabilitatea in timpul actiunii. Astfel multe unitati au fost pierdute, insa, dupa remedierea catorva defecte de proiectare, modelul Panther s-a dovedit ca fiind un vehicul de lupta extrem de respectat. 

 

zona3d.ro

 

Motorul

Primele 250 de modele Panther au fost echipate cu motoare Maybach HL 210 P30, V-12 pe benzina care ofereau un maxim de 650 cai putere la 3000rpm. Incepand cu mai 1943, toate modelele Panther au primit un nou model de motor de 700cai putere, Maybach HL 230 P30 in V-12. Consumul acestor motoare oferea modelului Panther o raza de actiune de 97-130km de rulaj pe drumuri obisnuite si 64-80km pe teren accidentat. In 1947 comandamentul francez a concluzionat ca modelele Panther capturate aveau o durata de viata a motorului de circa 1000-1500km.

 

Suspensia

Suspensia si tractiunea erau asigurate de roti zimtate pozitionate frontal, in zona mediana erau dispuse opt roti captusite exterior cu cauciuc, suspendate de bare de torsiune. Sistemul de suspensie cu bare de torsiune, conceput de Profesorul Ernst Lehr, permitea o distributie a greutatii pe o suprafata mai lata a senilei, o oscilatie mai rapida a barelor de torsiune rezultand astfel o deplasare mai lina pe un teren accidentat. Insa toate acestea aveau si aspecte negative; inaltarea intregii structuri a sasiului, inlaturarea trapei de urgenta situate pe podeaua tancului si in situatiile extreme, cand tancul era lovit de proiectile inamice, inlaturarea acestora necesita taierea lor cu lampa de sudura. Rotile de rulaj suprapuse si dispuse intercalat conduceau inevitabil la blocarea acestora in conditii de inghet pe teren mocirlos, conditii des intalnite pe frontul de est. In cazul avariilor de la proiectile, rotile erau adesea greu de schimbat sau reparat.

 

zona3d.ro

 

Blindajul

Blindajul frontal era alcatuit dintr-o placa de 80mm, dispusa la un unghi de 55 grade. Prinderea era efectuata prin sudare de restul caroseriei; totodata pentru o rezistenta sporita s-a utilizat si tehnica unui profil de imbinare intre placile de otel. Combinatia intre grosimea blindajului si unghiul acestuia s-a dovedit o combinatie imposibil de penetrat pentru oricare dintre blindatele Sovietice sau Aliate.

Lateralele tancului erau insa extrem de subtiri, 40-50mm, pentru a mentine greutatea totala la un minim admisibil sau practicabil. Acest aspect de proiectare a condus la o strategie de lupta care se baza pe protectia flancurilor, tocmai pentru a proteja slabiciunile modelului Panther. Placi de protectie au fost introduse pe laterale, in dreptul rotilor pentru a adauga un surplus de protectie proiectilele anti-tanc in zonele slabe, iar incepand cu modelul Ausf D, din septembrie 1943, toate Panther-ele au fost prevazute cu un strat din Zimmerit impotriva minelor magnetice. Adesea echipajele modelului Panther atarnau piese precum roti sau parti din senilele de schimb pentru protectie cu toate ca aceast lucru era strict interzis de proiectanti.

 

zona3d.ro

 

Armament

Arma principala era tunul de 75mm Rheinmetall-Borsig Kwk 42 (L/70) cu incarcare semi-automata, si cu o magazie de 79 de proiectile. Cu toate ca diametrul proiectilului era comun pentru acea perioada, lungimea tunului, precum si supradimensionarea camasii proiectilului a condus la obtinerea unei arme de exceptie; energia cinetica mare a proiectilului oferea calitati sporite la perforarea blindajelor inamice. Traiectoria proiectilului era una mult mai dreapta fapt care a condus la o acuratete mai mare a sistemului de ghidaj; astfel, capacitatea de perforare a blindajelor oferita de tunul de 75mm al modelului Panther era chiar superioara celei oferite de temutul tun de 88mm al modelului Tiger.

Simultan, doua mitraliere MG 34 erau prezente pe toate modelele de Panther, una situata in turela, cu traiectoria paralela cu directia tunului, iar cealalta, situata in sasiu, fiind operata de operatorul radio.

 

Turela

Portiunea frontala a turelei continea o piesa curbata, de forma cilindrica de aproximativ 100mm, conceputa sa devieze proiectilele inamice. Tocmai aceasta forma data de proiectanti a condus la un defect functional extrem de serios. Proiectilele deviate de partea inferioara a piesei cilindrice se puteau abate exact in directia soferului sau a operatorului de radio, unde blindajul era mult mai subtire; tot in acea portiune se situau cutia de viteze si monopostul directiei. Acest defect de design a fost corectat pe parcursul razboiului la unele modele, prin supradimensionarea blindajului din zona soferului si a radio operatorului, dar niciodata, aceasta modificare, nu a fost dispusa la toate unitatile Panther.

Blindajul de forma cilindrica care proteja tunul de 75mm, nu putea fi perforat de tunurile M4 de 75mm sau de tunurile de 76.2mm ale tancurilor T-34. Lateralele turelei erau mult mai subtiri ca grosime de blindaj si erau usor de perforat de majoritatea tunurilor utilizate de Sovietici sau Aliati.

Primele modele de Panther aveau un motor hidraulic care actiona turela cu o viteza relativ mica de o rotatie pe minut, independent de viteza motorului principal. Acest aspect a fost usor imbunatatit, obtinandu-se usor peste 46 de secunde pentru o rotatie completa la o viteza de 1000rpm a motorului principal; prin comparatie, un Sherman traversa operatiunea de 360 grade in15 secunde, fapt care a condus la abordarea unor tactici speciale de coordonare intre tunar si sofer.

 

zona3d.ro

 

Munitie

Depozitarea minitiei era un adevarat dezavantaj al proiectului de Panther, majoritatea modelelor au avut o dispunere a magaziilor in turela, fapt care a condus la rezultate catastrofale atunci cand turela era perforata din lateral, conducand la incendii sau explozii uriase.

 

Tactici de lupta

Modelul Panther a fost dispus in lupta in batalioane de tancuri, denumite Panzer Abteilung 51, incepand cu 9 ianuarie 1943. Pe frontul de est, comandamentul german a considerat ca fiind imperativa utilizarea modelului Panther pentru Operatiunea Zitadelle, aceasta fiind amanata pentru o perioada tocmai pentru a putea beneficia de noul model de tanc. Productia noului tanc a fost grabita si in mod inevitabil, defectiunile noilor modele s-au aratat imediat, unele iesind din uz chiar din momentul descarcarii din tren.

Dupa batalia de la Kursk din 5 iulie 1943, unele rapoarte indica urmatoarele: 41 modele Panther operationale, 85 in curs de reparatie, 16 sever avariate, 56 arse complet in timpul luptei si doua distruse din cauza exploziei blocului motor.

 

zona3d.ro

 

Frontul de Est

Modelul Panther a demonstrat in mod evident caracteristicile sale deosebite, cel putin in comparatie cu omologii sai sovietici, care erau infinit inferiori, dar al caror numar sporit pe campul de lupta a condus la deznodamantul bataliei date la Kursk. La momentul aruncarii in lupta a modelului Panther, Sovieticii adunasera o forta de lupta superioara Germaniei, astfel incat, superioritatea tehnicii germane nu putea decat sa amane deznodamantul razboiului. Din acel moment, germanii s-au situat intotdeauna intr-o pozitie de retragere.

Cel mai mare numar de unitati Panther care au fost inregistrate ca fiind operationale pe Frontul de Est in septembrie 1944,a fost de 522 unitati. Ultimul raport al Armatei Germane din 15 martie 1945 consemna 740 modele Panther pe Frontul de Est, cu 361 operationale. La acel moment Armata Rosie intrase in regiunea de est a Prusiei si avansa catre Polonia.

Frontul de Vest

La momentul inceperii operatiunii deschiderii unui nou front in Normandia, se aflau doar doua regimente echipate cu modelul Panther, insumand un total de 156 unitati.

Regimentele britanice incepusera o transformare a tancului american M4 Sherman, inlocuind arma principala cu tunul de 76.2mm, denumit si 17 Pounder, rezultand un blindat care putea angaja in lupta directa cu modelul Panther; acest Sherman modificat era numit Firefly (Licuriciul). Aceasta combinatie letala a condus la schimbarea prioritatilor servantilor germani situand pe primul loc acest Sherman.

Frontul de Vest – Ofensiva din Ardennes

Din nou designul modelului Panther s-a dovedit exceptional in luptele pe teren deschis, distrugand tintele fara prea mare dificultate, dar complet vulnerabil in micile orasele din zona Ardennes, acolo unde s-au raportat pierderi uriase de unitati.

Operatiunea Greif Commando a avut ca misiune camuflarea in M10-Tank Distroyer a 5 unitati Panther, folosind placi aditionale sudate pe turela si marcaje americane. Aceasta operatiune era parte a unei actiuni mai largi, care cuprindea pana si deghizarea cu uniforme americane. Toate aceste unitati Panther au fost detectate si distruse ulterior.

 

zona3d.ro

 

Raspunsul Aliatilor

Sovieticii

Dupa o indelungata productie, in jurul lui martie 1944, Sovieticii au introdus pe campul de lupta modelul T-34-85 a carui arma principala de 85mm era inutila in angajarea in lupta frontala cu un Panther. Cu toate ca se dovedea inutil si acest model, tacticile de flancare insotite si de un numar superior de unitati puteau da rezultate. Dupa batalia de la Kursk, Sovieticii au introdus modelul IS-22 echipat cu un tun de 120mm ale carui rezultate raman si acestea indoielnice.

Americanii si britanicii

Pe parcursul Invaziei din Normandia, majoritatea tancurilor pe care americanii le-au intalnit erau modelele Panther; acestea s-au dovedit extrem de greu de scos din lupta cu echipamentul disponibil, tancul M4 Sherman. Cu toate ca britanicii au facut lobby pentru implementarea Sherman-ului Firefly, cel modificat cu tunul de 76.2mm britanc, americanii au refuzat acest proiect. Cu toate acestea 200 de unitati au fost modificate si redenumite Challenger. 

Abia in1944 si 1945, americanii au introdus modelele M26 si M36 de tancuri grele care erau echipate cu tunuri de calibru mare.

 


zona3d.ro