Mecanism demonstrativ al distributiei la locomotivele cu abur

 

Locomotivele cu abur, dupa cum multi dintre noi ne reamintim, ne-au fascinat intotdeauna. Pe langa sunetele specifice, dimensiunile si aburul produs, cu siguranta ne-am pus si o intrebare. Cum este posibil, daca faci focul si fierbi apa, sa invarti roti si sa deplasezi o imensitate de locomotiva? De ce sa nu recunoastem, fiecare dintre noi ne-am explicat acest lucru in felul nostru. Unii dintre noi ne-am gandit, poate, acasa, am putea face asa ceva? Fie ca am gasit raspunsul, fie ca inca ne mai gandim, mecanismul demonstrativ al distributiei la locomotivele cu abur ne prezinta cum este posibil sa folosim forta aburului pentru a pune in miscare o roata de locomotiva cu abur.

ZONA3D.RO



Daca consideram ca locomotiva are cazanul care produce aburul, mecanismul de distributie este un dispozitiv care foloseste aburul deja produs pentru a-l transforma in miscare de rotatie. De-a lungul timpului, fiecare producator de locomotive cu abur si-a nascocit propriul mecanism pentru a folosi forta aburului la punerea in miscare a locomotivei. Astfel, dupa numele constructorului sau a inventatorului respectiv, mecanismele au fost Heusinger, Lenz, Caprotti, Alen, sau Gooch.

Mecanismul prezentat in imagine este un mecanism de tip Heusinger care s-a folosit pe scara larga la locomotivele cu abur de fabricatie germana. Acest tip de mecanism a ,,pus in miscare” multe serii de locomotive cu abur din Romania, macheta functionala prezentata reproducand mecanismul de la locomotivle CFR din seria 230.000. 

ZONA3D.RO

Acest mecanism functional este alcatuit din cilindrii cu abur, biele, manivele, culisa, glisiera, sertarele, pistoanele, piatra culisei etc, intocmai ca la locomotivele cu abur reale. In plus, acest mecanism reproduce functional si sistemul de inversare al sensului de mers al locomotivelor cu abur. Ca functionare, acest mecanism incepe cu admisia aburului in sertarele cilindrilor locomotivei cu abur, apoi dirijarea acestuia pe una dintre fetele cilindrului de abur, care impinge tija pistonului. Tija pistonului este cuplata prin intermediul capului de cruce cu biela motoare a locomotivei care actioneaza prin intermediul cuzinetului direct pe butonul rotii locomotivei. In plus, mecanismul mai are si sistemul de biela-manivela care asigura pozitia pe fata corecta a pistonului a aburului ce pune in miscare mecanismul. Pentru inversarea sensului de mers, mecanismul este echipat si cu culisa, prevazuta cu piatra de culisa mobila, prin deplasarea careia in sus sau in jos se dirijeaza aburul in cilindru in  functie de sensul de mers dorit.

Realizarea remarcabila a acestui mecanism face posibila explicarea concreta a functionarii intregului mecanism de distributie, fiind utila atat vizitatorilor din muzeu cat si ca material didactic.

ZONA3D.RO


Muzeul Cailor Ferate

www.muzeulcailorferate.ro

Mai 2011