zona3d.ro

Un scurt istoric al liniei Bucuresti Giurgiu si al

Locomotivei Nr. 43 "CALUGARENI"

 

Conditiile istorice au facut ca dezvoltarea politica, sociala si economica a provinciilor traditionale ale Romaniei – implicit si a cailor ferate – sa fie diferita in a doua jumatate a secolului al XIX – lea. Caile ferate au patruns mai intai in Banat (1854), Dobrogea (1860), Transilvania (1868) si apoi in Bucovina, Muntenia, Moldova (1869) si Oltenia (1875). Pana la incheierea - la 1 decembrie 1918 – a procesului de desavarsire a statului national unitar roman, caile ferate s-au dezvoltat o perioada in cadrul a doua retele separate : una in vechea Romanie si alta in Imperiul Habsburgic care, din 1867, in urma pactului dualist, a devenit Austro – Ungaria.

Dupa numeroase discutii si tratative, englezii J.T. Barkley si J. Staniforth au obtinut concesiunea executarii lucrarilor liniei Bucuresti (Filaret) – Giurgiu, la 1/13 septembrie 1865. Traseul ales avea in vedere realizarea cat mai lesnicioasa si economica a legaturii Capitalei cu principala artera de comunicatie europeana de atunci, fluviul Dunarea.

Secventa Locomotiva nr.43 "CALUGARENI"

 

ZONA3D.ro

ZONA3D.ro

Inaugurarea festiva si oficiala a liniei a fost facuta la 19/31 octombrie 1869. Inca din timpul noptii au fost aduse de la Giurgiu doua garnituri alcatuite din cate trei vagoane : unul de clasa I, unul de clasa a II – a si unul de clasa a III – a, insumand cca 100 de locuri si avand o lungime de numai 37m! Calatorii inaugurali erau ministri, membrii ai corpului diplomatic, reprezentanti mai de seama ai autoritatilor si cativa mari negustori. O parte din cei invitati s-au eschivat de a participa, de teama… calatoriei cu trasura cu aburi, nemaivazuta pana atunci in tara!

ZONA3D.ro

Intr-o forma asemanatoare trenurilor inaugurale, s-a circulat inca multi ani pe aceasta cale ferata: doua garnituri de cate trei vagoane pentru calatori si doua trenuri de marfa zilnic. Pentru mai multa siguranta, nu se circula noaptea, cele sase statii ( Filaret, Jilava, Comana, Baneasa, Fratesti si Giurgiu ) inchizandu-se la ora 19.

La data inaugurarii, linia Bucuresti – Giurgiu dispunea de 5 locomotive: cu tender separat tip 1B ( nr. 4 "ARGESIU", nr. 6 ,  "DUNAREA", nr. 7 "DAMBOVITA", nr. 8 "CALUGARENI" si nr. 9 "MICHAIU BRAVU" ), construite in 1869 de firma Canada Works, Birkenhead, Anglia;

Parcul de locomotive a sporit apoi prin achizitii si preluari, in anul 1882 efectuandu-se renumerotarea si chiar schimbarea unor nume, pentru a se putea incadra in schema Administratiei CFR.

ZONA3D.ro

Cele 5 locomotive tip 1B (nr.4 si nr. 6-9) au primit la CFR numerele 40 – 44 astfel : nr. 40 "TOPOLNITA", nr. 41 "BRATESIUL’’, nr. 42 "RESBOIENI’’, nr. 43 "CALUGARENI’’ si nr. 44 "MICHAIU BRAVUL”. Aceste locomotive erau inca in serviciu in anul 1906, fiind utilizate la manevra in statii sau la remorcarea trenurilor de tonaj mic, pe liniile secundare. Dintre acestea, locomotiva cu nr. 43 ,,CALUGARENI’’ s-a pastrat pana in zilele noastre, fiind cea mai veche locomotiva cu abur in viata, existenta in tara noastra.

ZONA3D.ro

Locomotiva cu nr. 43 "CALUGARENI’’ a fost construita in Anglia de firma Canada Works din Birkenhead, cu numarul de fabricatie 233 si ea a remorcat trenuri de calatori si marfa pe linia ei de origine , Bucuresti Filaret – Giurgiu, fiind ulterior retrasa din circulatie in primul deceniu al secolului trecut. Datorita initiativei din anul 1924 a inginerului – inspector general Theodor Bals (1880 – 1965), reputat specialist in domeniul materialului rulant, au fost salvate de la casare cateva tipuri reprezentative de locomotive cu abur, care au fost utilizate pe linile romane de cale ferata. Aceste locomotive au constituit nucleul pentru formarea vechiului muzeu feroviar, inaugurat in 1939 cu ocazia serbarilor "CEFERIADEI 1869 – 1939’’. Acest muzeu era amenajat in parcul stadionului "Giulesti’’ situat in imediata apropiere a podului Grant. Din pacate acest vechi Muzeu al Cailor Ferate Romane a fost distrus de bombardamentele din 4 aprilie 1944, singura locomotiva crutata fiind nr. 43 "CALUGARENI’’.

ZONA3D.ro

Locomotiva a fost repusa in functiune in anul 1939, cand a remorcat – in cadrul unei parade – micul tren de epoca cu trei vagoane, apoi in anul 1969, cu ocazia sarbatoririi centenarului liniei Bucuresti – Giurgiu, locomotiva a fost reparata la IMMR "16 Februarie" Cluj Napoca, remorcand trenul omagial format din replicile celor trei vagoane, construite in acest scop la IMMR Pascani.

Garata apoi pe linia Muzeului CFR situata in statia Bucuresti Nord langa peronul liniei 14, locomotiva si cele trei vagoane de calatori sunt mutate si din acest loc in cursul anului 1990, datorita lucrarilor la statia de metrou "Gara de Nord’’ ce au implicat si demolarea cladirii unde era expusa aceasta locomotiva.

ZONA3D.ro

In noua locatie – o hala de tabla in curtea Muzeului CFR – locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ si cele trei vagoane istorice vor mai astepta inca patru ani cand, la data de 17 martie 1994, locomotiva si vagoanele, dupa o operatiune extrem de dificila, sunt repuse din nou pe sine adevarate.

Transportata la depoul Bucuresti Calatori , locomotiva si tenderul ei au fost incarcate si expediate la "Remarul 16 Februarie" Cluj Napoca pentru a fi reparate si repusa in functiune. Dupa dificile operatiuni de restaurare, locomotiva trece cu succes de proba de parcurs si apoi revine la Bucuresti incarcata separat impreuna cu tenderul. Calitatea ireprosabila a reparatiilor efectuate la uzina clujana a fost demonstrata si cu ocazia parcursului de proba – demonstrativ – pe distanta Bucuresti – Snagov Plaja in luna septembrie a anului 1994.

ZONA3D.ro

In data de 30 octombrie 1994 cu ocazia festivitatilor prilejuite de aniversarea a 125 de ani a liniei de cale ferata Bucuresti – Giurgiu, locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ aflata atunci la venerabila varsta de 125 de ani a parcurs din nou – speram ca nu pentru ultima data – linia de la Bucuresti la Giurgiu ….

Duminica 30 octombrie 1994, ora 8.00. O zi de toamna cu ceata. Gara de Nord mai iluminata ca de obicei si impodobita de sarbatoare isi asteapta oaspetii. La peroanele liniilor 8 si 9 este o animatie neobisnuita. La linia 8 este garata garnitura omagiala remorcata cu locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ aflata in presiune, gata de plecare, iar la linia 9 este garata garnitura istorica a Regionalei CFR Bucuresti formata din 9 vagoane remorcate cu locomotiva "PACIFIC’’ 231.065 si ea la randul sau reparata si pusa in functiune pentru acest tren jubiliar.

ZONA3D.ro

Conform telegramei Diviziei de Miscare Bucuresti cu nr. 602 , la ora 9.21 s-a dat plecarea trenului omagial ,,CALUGARENI’’ remorcat de locomotiva cu acelasi nume si compus din cele trei vagoane pe doua osii, replicile vagoanelor originale.

"Scenariul’’ a prevazut depasirea trenului "CALUGARENI’’ de catre cel nostalgic in statia Jilava si apoi primirea acestuia in statia Comana.

Astfel se reeditau – peste 125 de ani – momentele inaugurale ale primei linii de cale ferata din Principatele Unite unde, si de aceasta data, locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ a facut fata cu cinste dupa atata vreme…

ZONA3D.ro

Locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ a mai fost pusa in presiune si cu alte ocazii. In 1 august 1996 a fost prezenta in statia Bucuresti Baneasa unde s-a "intalnit’’ cu o locomotiva MAV ( nr. 269 ) a muzeului de la Budapesta de aproximativ aceeasi varsta cu ea. In 25 septembrie 1997 a participat la aniversarea a 125 de ani ai Garii de Nord din Bucuresti alaturi de alte locomotive. De asemenea a mai fost prezenta si cu alte ocazii in statia Bucuresti Baneasa  la diverse prezentari de material rulant.

Muzeul Cailor Ferate Romane – parte integranta a CENAFER – are in patrimoniul sau acesta locomotiva, nr. 43 "CALUGARENI’’ fiind totodata cea mai veche locomotiva CFR care se mai pastreaza si azi .

Pentru multe generatii de ceferisti, locomotiva nr. 43 "CALUGARENI’’ a fost si va ramane un simbol al Cailor Ferate Romane.

ZONA3D.ro


Reportaj realizat in colaborare cu MUZEUL CAILOR FERATE

Multumiri Domnului Mircea Dorobantu

Iulie 2010