MUZEUL CAILOR FERATE

 

Dupa cum este denumit, Muzeul CFR are ca obiect de activitate prezentarea istoriei feroviare de la inceputuri si pana in prezent. Inca de la infiintarea sa, aceasta institutie a reunit mai multe exponate de valoare istorica, in general machete si chiar vehicule feroviare reale ce au o importanta deosebita pentru trecutul feroviar. Vechiul amplasament al acestui muzeu era in zona stadionului Giulesti si cuprindea cele mai vechi vehicule feroviare ce au circulat pe teritoriul nostru. Infiintat in acest amplasament cu ocazia serbarilor ,,Ceferiadei’’ din 1939, vechiul muzeu este distrus de bombardamentele din 1944 fiind astfel pagubit de o foarte mare parte a vehiculelor ce le adapostea.

ZONA3D.RO

Macheta unei locomotive din celebra serie CFR 231.000 ,,Pacific” remorcand vagoane de calatori pe 4 osii, fabricate in perioada anilor '30.

 

Dupa razboi, ideea feroviarilor romani de a avea un muzeu propriu nu a disparut si astfel se reinfinteaza o institutie similara in imediata apropiere a Garii de Nord. Aceasta era situata la parterul ,,Casei Tehnice CFR’’ cum era denumita in acea perioada institutia ce urma sa adaposteasca viitorul muzeu. Acest muzeu a functionat impreuna cu biblioteca si centrul de documentare CFR. In anii postbelici ,,zestrea’’ acestuia a fost ,,improspatata’’ cu diverse exponate, in mare parte machete executate de catre elevii la scolile tehnice feroviare, donatii ale pensionarilor CFR precum si diverse obiecte feroviare salvate de la taiere. Si azi aceste exponate pot fi admirate in acest muzeu. Ceea ce este mai putin cunoscut pentru public sunt vehiculele (in mare parte locomotive)  ce apartin de drept acestui muzeu ce insa nu se gasesc in incinta sa.

zona3d.ro

Locomotiva nr.43 Calugareni.

 

In anii ’70 in paralel cu linia 14 din Gara de Nord exista o linie pe care se afla garata o garnitura veche. Aceasta era formata din cea mai veche locomotiva ce se pastreaza pana in prezent ,,Calugareni’’ si trei vagoane, replici ale celor ce au circulat in acea epoca. Toate acestea erau amplasate intr-o mica hala inchisa, impreuna cu o macheta a unui traseu feroviar. In fata acestei hale, se mai afla expusa si o reproducere la scara mare a grinzii centrale a podului de la Cernavoda. Lucrarile la statia de metrou ,,Gara de Nord’’ de la inceputul anilor ’’90 duc la o noua ,,schilodire’’ a acestui muzeu prin demolarea si a acestei mici hale si la mutarea acestor vehicule de valoare intr-o baraca de tabla in curtea aceleiasi institutii. Macheta grinzii este si ea depozitata in santier de unde a fost recuperata si expusa cu eforturi deosebite in cadrul unui depou bucurestean.

zona3d.ro

Biroul inginerului Anghel Saligny.

 

Anii ce au urmat dupa decembrie 1989 nu par sa fi adus mari schimbari situatiei Muzeului CFR. Astfel, desi detine un parc destul de insemnat de locomotive, exponatele muzeului in marime reala se afla pastrate in diverse depouri din tara, statii sau remize aflate in exploatare la operatorii feroviari de stat.

zona3d.ro

In anii ’’90, membrii unui club de pasionati feroviari infiinteaza o fundatie sub numele de ,,Gara Filaret’’ ce are drept scop realizarea unui muzeu feroviar cu exponate in marime reala. Locul este de importanta feroviara deosebita si prevazut cu un spatiu de expunere acceptabil : Gara Filaret. Aceasta statie este prima statie de cale ferata a Bucurestiului de unde a plecat primul tren la Giurgiu. Cladirea se pastreaza si azi in mare parte in forma ei initiala. Pana in prezent s-au facut toate demersurile de a fi recuperata aceasta cladire si reorganizat muzeul in aceasta locatie.

zona3d.ro

Locomotiva electrica CFR pe patru osii.

 

Catre sfarsitul anilor ’’90 in actuala locatie a Muzeului CFR membrii aceluiasi club realizeaza o actiune importanta de reabilitare a imaginii acestui muzeu. Astfel, voluntar, sunt reamplasate exponatele intr-o ordine logica de expunere dupa ce acestea au fost in prealabil reparate de modelisti. Se organizeaza o ampla actiune de restaurare a dioramei  cu trenuri miniaturale, fiind practic reconstruita aceasta macheta. Materialele – deloc putine sau ieftine - puse la dispozitie de catre modelisti si feroviari, manopera si proiectarea fiind suportate de catre cei ce au si executat lucrarea desi acest muzeu apartinea de SNCFR. Din nou dupa 30 de ani trenurile miniaturale puteau circula fiind un punct de atractie pentru vizitatori.

 

Si azi, acest muzeu reuneste in salile sale mai multe exponate ce reprezinta un punct de atractie pentru vizitatorii de toate varstele.

zona3d.ro

Macheta unei locomotive din celebra serie CFR 231.000 ,,Pacific” remorcand vagoane de calatori pe 4 osii, fabricate in perioada anilor '30.

zona3d.rozona3d.ro


Material realizat in colaborare cu MUZEUL CAILOR FERATE

Multumiri Domnului Mircea Dorobantu

Iunie 2009