40 de ani de la fabricarea primei locomotive electrice in Romania

Locomotiva 060 EA


In data de 30 septembrie 2010 avut loc Simpozionul „Locomotiva Electrica 060 EA pentru Caile Ferate Romane”. Evenimentul a fost organizat de Centrul National de Calificare si Instruire Feroviara in cadrul caruia a avut loc lansarea cartii "Locomotiva 060 EA – 40 de ani de la fabricarea primei locomotive electrice in Romania" urmat si de lansarea modelului la scara 1:87 al locomotivei 060 EA in varianta modernizata, produs de firma A.C.M.E. din Italia.
In partea a doua a evenimentului a avut loc proiectia filmului "Tractiunea Electrica la Caile Ferate Romane" realizat de Muzeul Cailor Ferate, urmat de un grupaj de fotografii stereoscopice reprezentand locomotive cu abur.

zona3d.ro
In Romania, ca si In occident, prima utilizare a tractiunii electrice s-a facut tot in transportul urban de calatori, si anume la tramvaie. In Bucuresti, primul tramvai electric este pus In functiune pe 9 decembrie 1894 pe o linie cu ecartament normal in lungime de 5,5 km, avand traseul de la Cotroceni la Obor. Se utiliza curentul continuu la o tensiune de 500 V.
Tractiunea electrica, a fost utilizata si la linia industriala de ecartament ingust, a fabricii de hartie de la Busteni. Aceasta a folosit acest sistem inca din 1899, cand a fost data in exploatare hidrocentrala electrica de la Sinaia, de pe raul Prahova.
Un alt exemplu de utilizare a tractiunii electrice in Romania este linia locala Arad – Ghioroc – Pancota si Radna. Aceasta era o linie particulara locala, construita In 1906, lunga de 68 km, cu ecartament metric, la care tractiunea era asigurata cu locomotive cu abur dar si cu automotoare benzino – electrice. In anul 1913, aceasta linie este electrificata utilizandu-se curentul continuu la tensiunea de 1650 V.
Superioritatea tractiunii electrice feroviare era unanim recunoscuta si in Romania.

zona3d.ro
Inca dinainte de Primul Razboi Mondial, Administratia CFR a fost permanent preocupata de problema electrificarii, in special a sectiei Ploiesti – Predeal. Traficul pe aceasta linie, justifica aceasta actiune dar, realizarea ei, a fost mereu amanata.

Declansarea celui de al Doilea Razboi Mondial, nu a impiedicat Administratia CFR sa reia problema electrificarii liniei Bucuresti – Brasov. In acest sens, la data de 12 septembrie 1942, se infiinteaza chiar si o „Directie a electrificarii” condusa de inginerul Dimitrie Leonida.
Debutul lucrarilor de electrificare la tronsonul Brasov – Predeal a fost in ziua de 27 decembrie 1960, atunci cand echipa condusa de maistrul Liviu Vintila monteaza in statia Predeal primul stalp metalic de electrificare cu nr.69, stalp pe care este fixata o placa comemorativa din marmura.

Electrificarea liniei Bucuresti – Brasov a fost precedata de un ansamblu de lucrari de sistematizare si adaptare a constructiilor si dotarilor feroviare.
Pentru cresterea vitezei de circulatie pana la 160 km/h, intre Campina si Bucuresti a fost utilizat tipul de suspensie catenara complet compensata. Pe restul traseului s-a utilizat suspensia semicompensata.

zona3d.ro
In august 1963 lucrarile sunt terminate si incep probele tehnologice. Referitor la locomotivele ce urmau a fi utilizate, avand in vedere hotararea de a se folosi curent alternativ de 25 kV si 50 Hz, nu se puteau lua in considerare decat locomotivele electrice mono – continue cu redresoare.

Guvernul roman a initiat un concurs pentru achizitionarea de locomotive electrice unde s-au prezentat patru oferte. Pentru a se aprecia calitatile acestor locomotive, in primavara anului 1963 s-a organizat un test comparativ de evaluare a performantelor pe tronsonul Brasov – Predeal. Traseul are o lungime de 26 km si oferea situatii excelente de testare. Evaluarea s-a facut in conditiile remorcarii unor trenuri de marfa de diferite tonaje. Toate aceste criterii au inclinat balanta In favoarea ofertei firmei suedeze ASEA.

In aprilie 1964 se semna, intre CFR si ASEA, contractul de livrare a 10 locomotive complete precum si achizitionarea licentei de fabricatie in Romania.
Firma romaneasca desemnata sa preia licenta si transferul de tehnologie, era „Electroputere” din Craiova, aceeasi care detinea si licenta pentru fabricarea locomotivelor diesel-electrice 060-DA, de 2100 CP.
Prima din cele zece locomotive echipate complet de ASEA, a fost livrata la sfarsitul anului 1965 si avea numarul de circulatie CFR 060-EA-001.
Dupa aceasta cursa de proba, locomotiva a intrat in regim de exploatare pentru trenurile de marfa. Urmatoarele 8 locomotive au fost livrate in 1966. Prima locomotiva electrica, complet romaneasca, a fost fabricata In anul 1967.


Pana in anul 1994 uzinele Electroputere din Craiova au produs si livrat peste 1200 de locomotive electrice.
La 22 februarie 1969 este inaugurata in mod oficial intreaga magistrala feroviara dubla si electrificata Bucuresti – Brasov, prin Ploiesti Vest, in lungime totala de 170 de km.

Incepand cu anul 1978 calea ferata si-a construit un poligon propriu de incercari feroviare la Faurei in care se poate circula cu viteze de pana la 200 km-h. Cele mai importante modernizari s-au axat pe inlocuirea componentelor si a echipamentelor de conceptie veche care necesitau un volum mare de lucrari de intretinere, si generau numeroase defecte.

In anul 2008, in peisajul feroviar romanesc, a aparut o noua locomotiva electrica, de conceptie asemanatoare locomotivelor 060 EA. Locomotiva este construita de firma Softronic si contine cele mai moderne echipamente ce pot intra in alcatuirea unei locomotive EA.

Desi au trecut 45 de ani de la intrarea in exploatare a acestei celebre serii de locomotive, prin modernizarile aduse cat si prin reluarea fabricatiei, ele au inca un viitor asigurat, dovedindu-si cu prisosinta calitatile ce le-au consacrat.